Съвети за коучинг от коуч

27 юни 2019   •   няма коментари   

В днешният свят коучинга за мениджъри не може да бъде пренебрегнат. Мениджърският коучинг стана толкова необходим, колкото и спортните треньори в националните спортни клубове. На пазара много компании предлагат коучинг услуги с някой работещи методологии, но личността на коуча играе най-голяма роля в това. Моделът, описан тук е такъв, който може да бъде научен от всеки, който харесва да коучва мениджъри успешно и с резултати. Включва убеждението като най-важен елемент.

Това убеждение се комуникира чрез правилната емоция и някой специализирани техники се използват за да се получи измерим резултат.

1. Определяне на ясна и постижима цел

Какво иска да постигне мениджърът дългосрочно и какви са очертаните причини за това? Този въпроси изглеждат прекалено прости на пръв поглед…Но повечето коучинги се провалят точно тук, според моите наблюдения. Ясно приемане на целта носи енергия за мениджъра и за коуча. Това е като автоматичен мехнизъм за генериране на мотивация и енергия. И коуча ще го види физически пред очите си.

Да вземем пример с коучинг сесия с мениджър.

На въпроса за целта, мениджъра казва: “Искаме за 5 години да станем най-големите строители на пазара. Чудесно…Обикновено той трябва да определи детайлно това, кой пазар, какъв продукт точно, кога? Колко голям и т.н. По този начин и мениджъра и коуча имат ясна картинка за целта, която мениджъра иска да постигне, а коуча иска да помогне за постигането й. В този процес дори може да се направи ясна картина с камера или видео на целите, които иска да се постигнат, за да стане по-реално и за двамата.

2. Погледнете основната лична причина на мениджъра

Защо мениджъра лично иска това? Отговори като: “защото шефа ми иска това или защото трябва да го постигнем, или защото тогава ще ме харесват колегите ми” могат да се появят. Тогава коучът търси личната причина на мениджъра, която е позитивна  за повечете замесени страни. Този процес може да отнеме доста време. Крайният резултат от това е мениджърът да усети обратно енергията, която му се връща. Например ако мениджърът казва: “Наистина обичам нашите сгради и искам пазара да ги види навсякъде”. Коуча ще види, че мениджърът сега наистина знае защо и е готов да започне постигането й.

3. Виж своето собствено намерение  и намери съгласие между теб и мениджъра

Веднъж, когато целите на мениджъра са добре познати и установени, сега е момента коучът да погледне в себе си дали той лично и честно е съгласен с тази цел и дали наистина иска достатъчно да  премине с клиента си през всякакъв вид ситуации. Искам да акцентирам важността на тази стъпка. В моята кариера, когато аз не искам истински тази цел, отказвам да продължа коучинга му. И когато искрено искам да му помогна става лесно и води до успех. Коучът също трябва да има афинитет към мениджъра. Убеждението  на коуча и на мениджъра са най-важният фактор за успеха на коучинга.

4. Съгасувайте детайлите на идеалните сцени

Детайлизирането на целта е почти забравено в коучинга. Нека вземем пример за компания, в която 3 мениджъри имат една и съща цел, но тримата виждат детайлите различно. Телефонът звънва. CEO на голяма фирма има конфликти между неговите топ мениджъри…меркетинг мениджъра, финансовият директор и мениджъра, който отговаря за стоката спорят за правилното количество стока в кризисна ситуация…Ние анализирахме ситуацията и видяхме, че маркетинг мениджъра иска възможно най-много стока в кризисна ситуация, за да може да отговори бързо на пазара. Финансовият мениджър от друга страна не иска никаква стока, защото всички пари в стока за изгубени в кризисна ситуация. Човекът, отговарящ за стоката иска стандартизирани кутии със стандартизирани етикети, за да може бързо да товари и разтоварва кутиите. Трима души, работещи в една компания, всички много мотивирани, интелигенти и наистина искащи целта…три различни начина да се види идеалната стока.

Причината не е, че те имат противоречиви намерения или че са глупави. Причината е, че не са се съгласили за идеалната сцена спрямо стоката. Имайки предвид, че има много функции във всяка организация, потенциала да има различни гледни точки за идеалното решение, е голям. Това създава във повечето компании хаус и е една от основните причини управлението да не се прави правилно.

5. Съгласувайте как да се измери идеалната сцена

След като идеалните сцени бъдат съгласувани, идва моментът, в който коучът и мениджърът ще измерват реалната сцена на резултатите, за да могат да видят какви са положителните точки (плюс-точки) и отрицателните точки (минусите) и какво да правят във всяка ситуация.
Това измерване трябва да се извършва с течение на времето в графична форма. Действителната сцена се подобрява към идеала или се влошава. Нещата не остават едни и същи. Те са в непрекъснато движение, по-добро или по-лошо от желаното.

Също така искам да подчертая значението на коуча да може да коучва по положителен фактически начин, а не като фашистки треньор (вярвайки, че хората се подобряват с наказание и трудности) или треньор по отношение на връзките (работи само с чувства, слухове, лични отношения от всякакъв вид) или корумпиран треньор (работещ с подкупи).
Добрият коуч работи само с 2 елемента: подобрява ли управителят към идеалната сцена или не се основава на фактическо измерване и положителното намерение на мениджъра.

Добрият коуч е като любяща майка, когато детето й се подобрява, по-добре, открива положителното нещо, което детето прави и награждава или признава детето за него. Когато детето направи нещо лошо, тя също търси положителното намерение зад отрицателния резултат.
Хората са основно добри и човек трябва да погледне положителното намерение в произтичащата ситуация и да работи с това намерение да помогне на хората да се подобрят. Наказанието, както и съчувствието не са част от речника на коуча. Емпатия и бутане на положителните намерения са част от неговия речник.

6. Обучавай мениджъра с план, основан на фактически мерки

След като измерванията са установени, треньорът може да измерва с течение на времето (за ден, за седмица, за месец, ..) подобряване или влошаване на положението на мениджърите. Измерваневто е във време в графична форма. Използваният период от време зависи от това колко бързо ситуацията може да повлияе на управителя силно и колко гъвкав е той да промени това.
Както коучът, така и мениджърът ще базират своя план за следващия период върху движението на статистиката в графична форма. Когато ситуацията се подобри – следвайки правилото на английската футболна лига, никога не променяй печелившия отбор, коуча няма да промени нищо като първа стъпка. Когато ситуацията леко се влоши, коучът деликатно ще накара мениджъра да подобри положението си бързо.

7. Обучи мениджъра с правилните емоции

Емоциите и мотивацията идват от една и съща латинска дума “movere”, което означава да се движи.
Когато треньорът говори за мотивация, той иска да помогне на човека да се движи, да се мотивира.
Историята е доказала, че робството, наказанието, болката, страхът, манипулациите, наркотиците, хипнозата нямат дълготрайно и желано положително въздействие върху хората, за да бъдат мотивирани, но със сигурност създават непредвидими реакции на хората.
Мотивирането на някого е възможно само чрез покана на някого да се само-мотивира. Поканата на някого да се мотивира към определена цел се осъществява чрез използването на точна емоционална вълна. Хората изразяват емоции и те се променят в секунди. Един добър коуч използва правилна емоционална вълна, за да постигне разбиране в лицето на мениджъра. Въпросът е, че треньорът използва правилна емоция, за да не създава реакция, а мотивация в лицето на мениджъра.

8. Използвайте коректна комуникация с признание в мениджърският коучинг

Потвърждението е дума, символ или изречение, показващи на другия човек, че той / тя е разбран. Съгласието изразява, че лицето се съгласява. Това са две различни неща.
В някои страни от Изтока хората не смеят да дават потвърждение, защото съгласието и потвърждението са смесени и мислят, че когато дадат потвърждение, другото лице ще го приеме като съгласие. Можеш без да се съгласяваш да признаеш човек и по този начин положително и правилно да контролираш комуникацията, без да създаваш негативни реакции.

Нека вземем един пример. Мениджърът трябва да направи нещо като задача, дадена от коуча. Той има някои човешки реакции в негативна ядосана емоция. Треньорът в този момент трябва да знае как да признае човека в правилната емоция, така че човешката реакция да изчезне, както и възражението. Треньорът на ръководството, който не знае това, ще реагира лично и няма да получи гладко изпълнение на поставените цели, нито планът ще бъде разработен.
Един добър коуч обича хората, обича да им помага, разбира гиа, намира доброто в тях и използва точните стъпки, за да им помогне да се мотивират и да просперират.

Успех за всички читатели, които искат да станат коучове по мениджмънт.

Автор: международният коуч Марк Де Турк

Специално признание се дава на г-н Л. Рон Хъбард и неговите писания за целите, етиката и условията и комуникациите.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.