ИДЕАс България, съвместно с М3 Communications College организират за първи път в България съвместно обучение на тема „Как да влияем на емоциите и решенията на околните като използваме ПР ртехники“.
Преди семинара с ИДЕАс говори г-н Максим Бехар, който e основател и изпълнителен директор на M3 Communications Group, Inc., с повече от 25 години богат опит в областта на публичните комуникации. Той е творческа личност с влияние в българския политически и бизнес живот. От януари 2012 г. Максим Бехар управлява офиса на Hill+Knowlton Strategies в Прага, Чехия. Бехар е вицепрезидент на Световната ПР асоциация (ICCO), председател на Борда на Световния комуникационен форум в Давос, Швейцария, лектор в много световни университети, автор на три книги, като английската версия на последната – Поколението F – достигна на четвърто място по продажби в Amazon.com. Той е работохолик, авантюрист и мечтател за по-добър свят – скача с парашут, свири на барабани, играе голф, а на последния бал на фондация „За нашите деца“ пя благотворително със 7 годишната Сара Гушева. Максим Бехар е почетен консул на Сейшелите в България и почетен гражданин на родния си град Шумен.
– Здравейте г-н Бехар. Разкажете ни как виждате бъдещето на социалните медии след 5 години и тяхното влияние върху ПР-а, маркетинг и рекламата?
– Бъдещето е всъщност настояще. Социалните медии действат като цунами и променят бизнеса ни с всеки ден. Поднасят различни опции, изненади и възможности. Най-важната промяна, и тя ще продължи да се развива, е че предоставиха медии в ръцете на милиарди хора по света. Поне 90 на сто от тях все още не могат да се оправят с тази медии, ама въобще. Не знаят колко да са прозрачни, кога и какво да кажат, на кого да го кажат. Така или иначе този процент се стопява, потребителите, които вогат да се оправят с медиите стават все повече и този факт още повече променя нашия бизнес – ПР. След 5 години видео обмена ще е доминиращ и видео връзката в реално време и навсякъде ще измести тотолно текстовите съобщения. Често се шегувам, но истина е, че това ще означава бум за модните централи, хората вече ще се обличат дълеч по-добре и ще обръщат внимание на това как изглеждат много повече, защото постоянно ще са в някаква видео връзка. А когато мониторите на компютрите ни и дисплейите на телефоните ни влязат в стъклата на очилата ни, тогава идва големия бум на дизайнерите на очила и на оптичните магазини. Всичко това прави света много по-прозрачен, а това означава и по-добър.
– Казвате, че социалните медии са убиеца на традиционния ПР. Можете ли да ни кажете как виждате, че това се случва?
– Случва се всеки ден, дори всяка минута. До преди 10 години нашият бизнес беше кративно-посреднически. Клиентите идваха при нас със своя продукт и – в повечето случаи – с една-единствена идея – да го направим интересен за медиите, а с това и за техните клиенти. В повечето случаи целта на ПР бизнеса бяха медиите и нищо друго. Сега вече, както клиентите, така и ние, притежаваме медии и част от бизнеса ни е да знаем как да ги управляваме, но и как да ги пълним с интересно съдържание. Това е остовната промяна, от нея произлизат стотици други, които обърнаха бизнеса ни с главата надолу. Това сега е нов бизнес, който изисква съвсем друго мислене и друг поглед към света.
– Какви са за Вас видимите резултати от това, че социалните медии убиват традиционния ПР?
– Просто нов бизнес, която вече едва ли ще се нарича Public Relations. Бизнесът ни, създаден някъде в началото на 20 век, бе наречен public, защото огромна част от отношенията в обществата са били non-public… Сега обаче всичко е прозрачно и публично и това название вече загуби смисъл.
– Според Вас върху кои инструменти трябва да се концентрират днес ПР професионалистите?
– Точният онлайн език, който вече няма нищо общо с традиционният език в печатните медии, е най-важен. Умението да раждаш идеи, които след минути ще са вече реалност, също е огромно предимство. И не на последно място – светкавичната бързина на реакция.
– Каква е днес важността на телевизионните медии, сравнена с времето преди началото на социалните медии?
– Според мен – нищожна. Телевизите също ще претърпят огромна промяна и все повече ще се припокриват със социалните медии. Това, което те нямат, е интерактивноста- нещо което социалните медии притежават в изобилие.