Марк Де Турк отговаря на въпроси за това как да се справим с “черната пропаганда”.
Преди да отговоря, искам да кажа нещо много важно. Когато хората не разполагат с информация, те си я измислят. Черният ПР всъщност е резултат от това да не си се промотирал достатъчно. Знаете, че ако нещо е непознато, то няма как да бъде обичано. Затова постоянно трябва да казваме кои сме ние и какво правим.
Сега на въпроса. Ако срещу вас е подета черна пропаганда, има няколко специфични стъпки.
Да, трябва да смениш темата и то към по-добра. Наистина понякога не е лесно. Най-лесният начин да излезете от ситуацията е да използвате хумор. Или веднага да проведете разследване – кой беше? Ще установите, че много често хората просто преповтарят това, което са чули или чели, но не знаят точно от кого или къде.
Това е абсолютно така. Но първото нещо за справяне с черната пропаганда е даването на добри новини. Най-добре не в същата медия, в която ви атакуват, а в дружелюбна медия. Това означава медия, която не би променили онова, което говорите и няма предварително подготвен план. Най-лошото, което можете да направите, когато ви атакуват в медиите, е да повярвате на журналиста, който идва при вас и ви казва, че имате право на отговор. Другото най-лошо нещо, което може да направите, е незабавно да свикате пресконференция.
Защото в този момент вие не контролирате ситуацията. Знаете, че повечето медии са подготвени, отивайки на пресконференция. Те са наясно с темата и събитията и често имат идея какво ще напишат. Така че това, което първо трябва да направите, е да намерите дружелюбни медии и да дадете собствено съобщение, а не да отговаряте веднага на атаката. Това е правило № 1. Когато дойде моментът да контраатакувате, тогава вече трябва да отидете в медиите, които са ви нападнали. Но преди да настъпи този момент, трябва да разберете откъде идва черната пропаганда. Винаги има човек, който има интерес от черния ПР срещу вас и вие трябва да го откриете. Едва след като го разкриете, може да дадете пресконференция, чиято цел е покаже, че източникът на черната пропаганда не е коректен и че крие нещо.
Как да открием кой стои зад черната пропаганда?
Това е въпрос на вътрешно разследване. Но винаги се вслушвайте в думите, които изричат по ваш адрес. Ако ви обвиняват в нещо, то най-вероятно той или тя вече го е направил преди вас.
След като открием източникът, който ни атакува, Вашият съвет е ние да контраатакуваме?
Внимателно огледайте източникът на атаката. Този, който прави черна пропаганда, той крие нещо. Разберете какво. Открийте го и отидете при него. Поставете му ултиматум – или преставате, или отиваме в медиите. Ако не престане – тогава отивате в медиите и то точно в тези, които са ви атакували. Но винаги продължавате да давате добри новини.
Срещу нас самите имаше подобни атаки преди две години. Не бих искал да навлизам в детайли, но ние се справихме точно по този начин.
Разбира се, когато има атака срещу нас, първото нещо е да погледнем навътре.
Черната пропаганда обаче не е следствие на вътрешните проблеми. Тя е резултат на две неща – недостатъчна вътрешна промоция или някакви малки грешки и външен източник, който има лоши намерения.
Какво показва Вашият опит – често ли служителите споделят поверителна информация навън?
2.5% от хората са главно заети с разпостраняването на негативна информация. Това е среден процент на международно ниво. Всъщност тези хора живеят от това навсякъде по света.
КАК ДА СЕ СПРАВИТЕ С ХЕЙТЪРИТЕ?
Ние работим с наша система, която измерва мотивацията, социални и антисоциални характеристики. За нас най-важният критерий е продуктът. Ако има човек, който непрекъснато варира нагоре и надолу в своите резултати, ние го наричаме „Потенциален източник на неприятности” и това е риск за сигурността. Ние организираме специални обученията, които наричаме „Мотивация” и „Формули за успех”, с които помагаме на тези хора да излязат от тази ситуация. Ако не се получи, мениджърът трябва по приятелски начин да му каже „Довиждане”.
Резултатите, които се постигат, са най-показателни и, ако не могат да бъдат измерени, е жалко. Но ако е така, остават другите характеристики, които мери системата – социални и несоциални умения, емоционално ниво.
Мога да сравня България с останалите държави в Европа. Това, което е характерно за тук, е, че нещата са доста по-открити. Много бързо се разгорещяват скандали, но и много бързо отшумяват. В други държави като Западна Европа кампаниите са много по-продължителни. Може би и по-прецизно подготвяни.
Навсякъде има приятелски и неприятелски медии, но в държавите, които са били под комунистически режим, е много по-лесно да откриеш позитивна медия. Може би защото хората виждат, че в миналото медиите са били използвани, за да накарат хората да се страхуват, да създават истерия. Поради тази причина може би в България медиите са по-отворени.
В България мениджърите като че ли са свикнали медиите да ги търсят, а не обратното и невинаги са склонни да се отзоват на поканите за участие. Така ли е според Вас?
За съжаление да. Моят съвет е да променят това отношение. Когато липсва информация, хората си я измислят. Затова е по-добре да давате вашата информация, отколкото след това да се борите с черната пропаганда. Проблемът е, че за медиите, освен ако не са големи имена, е интересно единствено, когато става въпрос за секс, пари, две сили една срещу друга. Но вие все още можете да давате добри новини, като използвате тези елементи.
Колко често е разумно да напомняме за себе си, защото, ако прекалим, рискуваме да станем досадни, а в другия случай – да ни забравят?
За да се даде отговор на този въпрос, е необходимо да бъде направено проучване. Но мога да споделя информация от глобално проучване, според което трябва да стартираш медийните активности шест седмици преди старта на кампанията. След това просто трябва да се гледат резултатите. Ако те са положителни – продължаваш, ако не – необходимо е да се промени нещо.
Най-добрата реклама е тази на улицата – какво говорят хората за компанията. Затова моят съвет е компанията да опознае своите клиенти. Нека ги попита: „Ако трябва да говорите на другите за нас, какво бихте казали?”. Тогава вече компанията ще има позиция. След това да попитат клиентите си кого, освен себе си, слушат, когато трябва да вземат решение. Така ще разбере кои са хората, които оказват влияние върху решенията на нейните клиенти. Другото, което е важно да знае, е кои медии четат, гледат или слушат клиентите. Едва след като има тази информация, може да изпрати своето съобщение.
Посланието е емоция и вие трябва да знаете на кого го изпращате. Ако не знаете коя е истинската ви публика, е същото като да хвърляте хартийки на улицата, с тази разлика, че във вашия случай това ви струва скъпо.
Следвайте ни във Facebook
Tags: имидж, как да изградим имидж, негативен ПР, ПР, черен ПР, черна пропаганда
Много добро интервю. Много полезна информация. Била съм на обученяита на г-н Марк де Турк и на ИДЕАс България и мога да кажа, че са изключително полезни. На мен лично много ми помогна търговския семинар: “Проблем в продажбите, нещо може да се направи”. Виждам, че са го направили двудневно обучение, а не еднодневно, това, на което аз бях, но така предполагам е още по-добре.
Благодаря за полезната статия. Особено в нашия бранш имаме нужда от повече знания за справяне с черната пропаганда. Имате и хубави обучения и семинари.