месечно издание „Само нагоре“ бр.14

26 февруари 2024   •   няма коментари   

От редактора

Лидерството е способността на индивид или група хора да влияят и ръководят последователи или членове на организация, общество или екип.

Лидерството е различно от управлението, но не поради причините, които повечето хора си мислят. Лидерството не е мистично и мистериозно. Няма нищо общо с наличието на „харизма“ или други екзотични черти на личността. Това не е качество на малцина избрани. Нито лидерството е по-добро от мениджмънта или негов заместител. Днешната динамична обстановка постави предизвикателства пред организациите и лидерите са натоварени с допълнителни задължения и отговорности.

Търпим радикална промяна, свързана с ролята на лидерството.

В миналото се е смятало, че лидерите са супер хора, притежаващи изключителни сили да вдъхновяват служителите и да ги поддържат ангажирани.

Въпреки това, двадесет и първи век бележи последиците от моралните и етични добродетели като основа на лидерството.

„Възможностите ще дойдат, но нашата мотивация не може да се основава предимно на длъжности и заблуди за величие. По-важното е, че става въпрос за съдържанието и стойността, които внасяте в ролята си. Научих, че е истинска привилегия да ръководиш и да защитаваш другите от зло.”

Въпреки че работата ви може да не носи титла на изпълнително ниво, да бъдете професионалист означава да бъдете лидер, затова се надявам, че този брой ще ви бъде полезен.

УСПЕХЪТ НА ЛИДЕРИТЕ

ТЕМА НА БРОЯ

Ти си лидер, макар и не официално. Хората следват примера ти, учат се от теб, искат да знаят мнението ти и т.н. Постоянното подобряване на твоите лидерски умения е от съществено значение за твоя успех.

Повечето хора имат грешна представа за лидерството. Например, търговецът на автомобили Димитър е повишен на позиция мениджър продажби. През първата си седмица като мениджър той решава да покаже на всички кой е шефът.

Димитър развъртя камшика. Направи среща среща и каза на другите търговци: „Искам 10 коли да бъдат продадени днес или някой ще бъде уволнен!“

Търговците тичаха наоколо, изглеждаха заети и избягваха Димитър. Всички се опитваха да насилят клиентите да купуват коли, но продажбите на автомобили спаднаха.

Димитър извика още по-силно. „Не можете да продавате коли, като притискате клиентите, идиоти! Сега излизайте и продавайте тези глупави коли!“

След няколко дни заради това двамата му най-добри търговци напускат. Продажбите спадат още повече.

Димитър си мисли: „Не мога да повярвам! Какво правя грешно?“

Пет лоши лидерски нагласи

Подобно на много нови мениджъри, Димитър е имал следните пет грешни идеи:

1. „Тъй като аз съм мениджърът, по-добре ме уважавайте. . . или ще видите вие!“

2. „Хората са мързеливи; Трябва да ги принудя да работят.”

3. „Тъй като аз съм шефът, мога да правя всичко, което искам.“

4. „Ако работиш за мен, трябва да целуваш задника ми.“

5. „Ако не ви харесва как управлявам нещата, можете да си тръгнете.“

Поради тези нагласи търговците на Димитър продаваха по-малко коли и търсеха друга работа. Ако Димитър не беше променил отношението си, скоро щеше да си търси нова работа.

Точно навреме Димитър научи този жизненоважен факт за мениджмънта.

Ключ към успеха на лидерството

„Вярвам, че да командваш означава да служиш и човека има право само да служи.“ — Л. Рон Хъбард

Първо Димитър си казва: „Какво? Трябва да служа на другите? Колко нелепо!“

Но след това се замисля и му светва лампичка.

„Ако СЛУЖА на моя екип, като ги уча за продажбите и колите, те ще знаят как да продават по-добре.“

„Ако СЛУЖА на екипа си с любезност и учтивост, те ще се отнасят по-добре към клиентите!“

„Ако съм тук, за да СЛУЖА на екипа си, не трябва да ги принуждавам да правят продажби, а им помагам да правят продажби.“

Нов ден

На следващата сутрин Димитър донася кутия с шоколадови понички за търговския екип и казва: „Днес е нов ден! Това може да е шок за вас, но осъзнах, че мога да бъда по-добър мениджър. Искам да опитам да ви помогна, вместо да ви крещя, става ли?“

След това пита: „Как мога да ПОМОГНА на всеки от вас да продаде кола днес?“

Неговият екип предлага някои идеи: „Напълнете резервоарите с бензин, за да не се налага да купуваме бензин по време на тестовото шофиране.“ „Вземете ни още брошури за раздаване.“ „Предложете вкусни закуски и напитки на нашите клиенти.“

Димитър казва: „Няма проблем! Ще ви осигуря гориво, брошури, закуски и напитки. “

Търговският персонал е изумен, но щастлив.

През деня Димитър помага на хората си да обслужват клиентите, а не да оказват натиск.

— Тя иска първо да го обсъди с баща си? Това вероятно е добра идея. Дайте й офиса си, за да му се обади.

— Той иска да изпробва дванадесет коли, преди да реши?“ Няма проблем.

— Те искат да покажат колата на своя механик? Страхотно! Поканете го долу и направете обиколка и на нашия сервизен отдел.

Клиентите остават с чувството, че купуват луксозни автомобили заради отличното обслужване. Търговците се наслаждават на работата си. Димитър се забавлява повече с по-малко стрес. Продажбите на автомобили скачат.

Служба, а не робство

Димитър има едно малко притеснение: „Дали моите хора ще се възползват от мен, дали няма да ме смачкат, ако се опитвам да им служа?“

Скоро установява, че това не е проблем, когато един търговец му казва: „Димитър, имам нужда от няколко часа почивка, за да извърша някои поръчки за жена си. Мога ли да взема назаем демонстрационната кола?“

Димитър отговаря: „Не, съжалявам. Но можеш да си тръгнеш няколко часа след като продадеш кола днес. Как мога да ти помогна да си вършиш работата и да спечелиш малко пари?“

Препоръки

1. Направи списък на всички, които ръководиш по един или друг начин: клиенти, служители, колеги, членове на семейството, приятели, колеги, дори твоят шеф.

2. Запиши един или повече начина, по които можеш да служиш по-добре на всеки от тези хора тази седмица.

3. Предоставяй им тези услуги през седмицата.

4. Наблюдавай резултатите. Гледай как хората реагират. Забележи как се чувстваш. Може да се изненадаш!

Ако упорито следваш нагласата за обслужване, позицията ти се подобрява, заплащането ти се увеличава и се забавляваш повече. Не само ти си по-успешен, но и хората, които ръководиш.

Искаш похвала? Нуждаеш се от одобрение?

„Никога нямай нужда от похвала, одобрение или симпатия.“ — Л. Рон Хъбард, от „Кодекс на честта“

Ако имаш нужда да бъдеш важен, да ти се възхищават и да те хвалят, няма да успееш.

Твоите решения ще бъдат грешни. Хората няма да те уважават. Ще загубиш пари.

Ако имаш нужда от възхищение, за да бъдеш щастлив, ставаш пристрастен към намирането на все повече и повече възхищение. Губиш от поглед целите, които наистина имат значение в живота.

Възхищението може да се превърне в пристрастяване. Например, купуваш кола или къща, за да спечелиш статус. Омъжваш се за грешния човек, защото смяташ, че бракът те кара да изглеждаш добре. Избираш кариера, защото тя те прави популярен, а не защото обичаш работата.

Да си голяма работа е страхотно! Хубаво е да ти се възхищават. Удовлетворително е да бъдеш харесван. Въпреки това, да търсиш одобрение и възхищение, като цел, може да съсипе кариерата, бизнеса, семейството и живота ти.

10 причини защо търсенето на похвала и одобрение е лоша идея

1. Имаш нужда от положителни оценки от другите, за да се чувстваш щастлив. Така собственото ти щастие е в чужди ръце.

2. За да получиш похвала, решаваш, че трябва да получиш заслугата за всички добри идеи в работата си. Когато някой друг предложи страхотно решение, ти го спираш или се уверяваш, че не работи. Ако можеш да вземеш заслуга за дадено решение, работиш усилено, за да си сигурен, че то ще успее.

3. Хората научават, че могат да те контролират, като те хвалят или критикуват. Тогава могат да се възползват от теб. „Ще те похвалим и ще те накараме да се почувстваш много важен, ако работиш за по-ниско заплащане, отколкото заслужаваш.“

4. Като шеф отказваш да позволиш на някой друг да взема решения, защото вземането на решения те кара да се чувстваш значим. Караш всички да те чакат, преди да действат сами. В резултат на това ставаш изключително стресира, докато компетентните хора се чувстват обидени.

5. Избягваш задължения, които може да те направят непопулярен. Например, един шеф може да не коригира проблемите с поведението на служителите, защото иска да продължи да бъде харесван. Един служител може да не изисква плащане от клиент, тъй като не иска провокира неодобрението на този клиент.

6. Без редовна доза валидиране започваш да се самокритикуваш. Ако не получаваш похвала и възхищение, чувстваш, че нещо не е наред с теб.

7. Да правиш неща, за да ти се възхищават, отнема от твоето време и внимание. Не се фокусираш върху по-ценни, дългосрочни цели.

8. За да си сигурен, че „стадото“ те харесва, го следваш и никога не достигаш личен успех отвъд успеха на стадото.

9. Когато най-накрая постигнеш известност и лична слава, може да си разорен и нещастен. Известен, но разорен и депресиран.

10. Без значение колко добре се справяш, ако не получиш възхищението, което искаш, се чувстваш като провал.

За щастие можеш да бъдеш доста успешен и щастлив без похвала.

Препоръки

* Колкото и да ти харесват похвалите, осъзнай, че това е просто нечие мнение или оценка. Вместо да търсиш оценки от други, подобри мнението си за себе си.

* Вземай решенията си въз основа на това, което е правилно за твоите цели, твоето семейство, твоята група.

* Избирай цели, които нямат нищо общо с личната известност или слава.

* Възхищавай се и цени себе си; избягвай нуждата от възхищение от другите.

* Прави това, което е правилно, а не това, за което ще те аплодират.

* Оценявай себе си според собствените си стандарти за това какъв трябва да бъдеш, а не какъв другите искат да бъдеш.

* Вместо да хвалиш твоите служители, приятели, съпрузи и деца, само за да ги накараш да се чувстват добре, дай им признание за техните истински постижения. От това те ще се радват на повече гордост и ще станат по-продуктивни.

* Бъди професионалист.

За да успееш, трябва да водиш

Можеш да водиш хората около теб с тази проста, но мощна идея:

„Лидерът е този, който емоционално афектира другите най-силно към положителни действия.“ — Л. Рон Хъбард

Какво е положителното действие, към което би искали да подтикнеш другите? Например, ако насърчаваш хората да употребяват наркотици, да извършват престъпления или да мамят системата, ти ги водиш към провал. Това е отрицателно действие, а не положително. Ако насърчаваш хората да водят здравословен начин на живот, да повишават уменията си или да стават по-щастливи, ти ги водиш в положителна посока.

Други положителни действия включват насочване на хората към по-добри работни места, по-добри продукти и услуги, по-силни групи, повече доходи, по-големи способности, по-щастливи бракове и по-близки семейства.

Какви положителни действия искаш другите да предприемат? Отговори си на този въпрос и имаш отправна точка да станеш лидер.

След това трябва да въздействаш емоционално на своите „последователи” в тази посока. Как можеш да направиш това?

Ако погледнеш как най-великите лидери в историята са въздействали емоционално на другите, ще видиш, че те успяват да развълнуват своите последователи! Дават им надежда. Мотивират ги да правят добри неща.

Кои лидери обичаш да следваш? Как ти влияят емоционално? Как можеш да създадеш същите тези емоции в другите?

Комбинирай тези емоции с положителни действия и си лидер!

Например, Теди управлява заведението Subway във Варна, а Кристина управлява заведението в Бургас. И двамата искат да бъдат новия регионален мениджър на Subway за Източна България.

Теди често казва на хората, че трябва да идват навреме, да спазват правилата и да си вършат работата.

Кристина по същия начин казва на хората да идват навреме, да спазват правилата и да си вършат работата, но тя остава до късно, за да научи любимите си служители как сами да бъдат мениджъри. Тя ги насърчава да имат кариери със Subway. Тя им помага да получат повишения в компанията. Също така говори с висок ентусиазъм.

За кого бих предпочел да работиш? Чий магазин се справя по-добре? Кого повишава Subway до позицията регионален мениджър на Източна България?

Ако искаш да бъдеш лидер, но се страхуваш от това, тези две стъпки могат да ти осигурят пробива, от който се нуждаеш.

Например, искаш колегите ти да спрат да се оплакват през цялото време. Решаваш с кое положително действие да ги насочиш към по-весела работна среда. Можеш да направиш това, като показваш собствената си жизнерадост по всяко време.

Цял ден казваш неща като: „Уау, свършихте страхотна работа с този доклад!“ „Мисля, че е чудесно че синът ти е получил награда в училище!“ „Ако свършим повече работа от другите отдели, поне ще бъдем последният отдел, който ще бъде съкратен.“ „Някой гледал ли е филма „Коса“? Снощи го гледахме и моето едногодишно дете танцува през цялото време.“

Между другото, нямаш нужда от разрешение, за да бъдеш лидер. Ти просто водиш!

Препоръки

1. Вземи решение за положителните действия, към които искаш да насочиш хората.

2. Емоционално им повлияй към тези положителни действия. В повечето случаи твоята страст, енергия и ентусиазъм ще насърчат хората да се движат в тази положителна посока.

3. Поеми водачеството!

ПРЕДСТОЯЩИ
СЪБИТИЯ

За да оцелеем в динамичната бизнес среда, трябва да сме конкурентоспособни.

Трябва да се развиваме и надграждаме знанията и уменията си!

Етикети:, , , , , , , , , ,

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *

Този сайт използва Akismet за намаляване на спама. Научете как се обработват данните ви за коментари.